Existence každé značky stojí a padá na důvěře zákazníka. Výrobci se musejí snažit vyrábět v co nejvyšší kvalitě za nejnižší možné ceny a také nově příchozí zájemce přesvědčit o své vyjimečnosti.
Podnikat legálně znamená především spolupracovat s úřady a najít odborníka na farmacii, který bude u každého nového produktu zkoumat, zda jsou všechny ingredience bezpečné a jestli při jejich kombinování nemůže dojít k nežadoucím projevům. Na každou z použitých surovin provede rešerši z dostupných vědeckých studií, aby měl jistotu, že nejsou známy nežadoucí vedlejší účinky.
Na každou z použitých surovin provede rešerši z dostupných vědeckých studií, aby měl jistotu, že nejsou známe nežádoucí vedlejší účinky.
Na základě těchto rešerši a posouzení dalších parametrů, jako například výpočet expozice pokožky nebo způsob konzervace a balení, odborník vypracuje Zprávu o bezpečnosti kosmetického přípravku. Struktura a obsah jsou dány závaznými předpisy EU.
Kontrolu dodržování a dalších povinnosti provádí pravidelně Krajská hygienická stanice a to osobně, přímo na provozovně.
Před zahájením prodeje musí výrobce svůj produkt ještě zaregistrovat v databázi kosmetických přípravků Evropské unie – tzv. Registru CPNP.
Není to jediná možnost, ale většina českých výrobců si nechává produktu schvalovat ve Státním zdravotním ústavu. Provádějí se zde laboratorní, instrumentální a klinické zkoušky k průkazu bezpečnosti a ověřuje se , jestli si výrobci nevymýšlejí a jejich tvrzení o vlastnostech a funkcích kosmetického přípravku se zakládají na pravdě. Biologické testy se neprovádějí in vivo na zvířatech, ale pomocí alternativních metod in vitro v tkáňových kulturách.
Označení CPK (certifikovaná přírodní kosmetika) a CPK Bio (certifikovaná přírodní biokosmetika) může výrobkům udělit pouze jediná instituce v ČR, kterou je KEZ (kontrola ekologického zemědělství).
Mnoho značek, například Ego Harmony, mají v e‑shopu u každého produktu rovnou umístěny i příslušné certifikáty ke stažení. Tento způsob je pro zákazníka úplně ideální a zbaví jej veškerých pochyb o výrobku.
Ale většina prodejců tyto certifikáty na webu nemá. Máme, ale právo si je vyžádat emailem. Ale kdo chce dnes čekat na email od příslušného prodejce než nakoupíme, asi nikdo nechce čekat, raději nakupujeme ihned.
Je přísná, na seznamu zakázaných látek má přes 1300 položek a jejich počet neustále roste.
Čeští výrobci se často zlobí, že EU jim komplikuje život, když jim například nedovolí označit bylinný přípravek za léčivý.
V rámci ochrany spotřebitele je však nutné, aby lék zůstal lékem a kosmetika „pouze“ kosmetikou.
Výrobci přirozeně tvrdí, že jejich kosmetika je poctivá, čistá, bezpečná a účinná. Jenže když to tvrdí každý, ve výsledku to neznamená nic. Ve snaze přijít s něčím novým, co by značku odlišilo od ostatních a přilákalo pozornost zákazníka, zacházejí někdy až příliš daleko a slibují nesplnitelné.
S láskou Veru a Lenka